La CE obliga a la SGAE a eliminar les restriccions territorials en la venda de llicències per a música a Internet


La Comissió Europea olbligarà a la Societat General d’Autors (SGAE) i a altres 23 societats de gestió col·lectiva de drets d’autor de la UE a eliminar les restriccions territorials que imposen en els seus contractes de venda de llicències per difondre música per Internet, per cable o per satèl·lit.

Aquestes restriccions impedeixen que un usuari comercial, per exemple una televisió per satèl·lit, pugui obtenir una llicència que cobreixi diversos Estats membres i l’obliguen a negociar amb la societat nacional de cada Estat membre.

L’Executiu comunitari va exigir a més que se suprimeixin les clàusules que impedeixen als autors escollir una societat de gestió de drets diferent de la del seu Estat membre. Els dos tipus de clàusules vulneren, segons Brussel·les, la legislació comunitària que prohibeix els càrtels i les pràctiques comercials restrictives. Malgrat aquest incompliment, la Comissió va decidir no imposar una multa a les societats de gestió de drets sinó únicament obligar-los a canviar les seves pràctiques.

Brussel·les va llançar la investigació sobre aquest cas arran de les denúncies presentades pel grup de radiodifusió luxemburguès RTL i del proveïdor britànic de música per Internet Music Choice.

El portaveu de Competència, Jonathan Todd, va explicar que aquesta decisió permetrà que els usuaris comercials puguin obtenir d’una societat de gestió llicències per més d’un Estat membre. Això suposarà un impuls per a la difusió de música per satèl·lit, cable i Internet, segons va destacar la comissària de Competència, Neelie Kroes.

L’Executiu comunitari va assegurar que la decisió «beneficiarà molt» als autors perquè els permetrà acudir a la societat de gestió que els garanteixi el millor tracte i sigui més eficient. Les societats de gestió deuran així competir entre elles quant a la qualitat dels seus serveis i el nivell de despeses administratius que apliquen, segons la Comissió.

Però el portaveu va insistir que en cap cas es qüestiona el dret d’aquestes societats de fixar en el seu propi territori el nivell de royalties que percebran els músics. Brussel·les tampoc pretén soscavar el principi de gestió col·lectiva pels drets.

L’Aliança de Compositors i Autors Musicals –que representa entre d’altres a Paul McCartney, Mark Knofler, Benny Anderson (Abba) o als Bee Gees– va criticar la decisió de Brussel·les per considerar que afectarà negativament als ingressos que reben els músics al destruir el sistema actual, que permet a les seves societats de gestió cobrar els royalties més enllà de les seves fronteres. Els autors van assegurar a més que es tracta d’un atac a la diversitat cultural perquè només es beneficia als usuaris multinacionals i es perjudica a les discogràfiques independents i als seus autors.

Per la seva banda, la Confederació Internacional de Societats d’Autors i Compositors (CISAC), que agrupa totes les societats de gestió europees, va lamentar també la decisió de Brussel·les perquè al seu judici «conduirà inevitablement a una fragmentació catastròfica del repertori i per tant a una incertesa legal per als usuaris de música* i en cap cas beneficiarà als creadors.